воскресенье, 12 мая 2019 г.

Adverbs



An adverb is a word that modifies a verbadjectiveanother adverb, determinernoun phraseclause, or sentenceAdverbs typically express manner, place, time,frequency, de-gree, level of certainty, etc., answering questions such as how?in whatway?when?where?and to what extent?This function is called the adverbial function, and may be realised by single words (adverbs) or by multi-word expressions (adverbial phrases and adverbial clauses).
Adverbs are traditionally regarded as one of the parts of speech. However, modernlinguists note that the term "adverb" has come to be used as a kind of "catchall"category, used to classify words with various different types of syntactic behavior, notnecessarily having much in common except that they do not fit into any of the otheravailable categories (noun, adjective, preposition, etc.)
Functions
The English word adverb derives (through French) from Latin adverbiumfrom ad ("to"),   verbum ("word", "verb"), and the nominal suffix -ium.  The term implies that theprincipal function of adverbs is to act as modifiers of verbs or verb phrases.[1] Anadverb used in this way may provide information about the manner, place, time,frequency, certainty, or other circumstances of the activity denoted by the verb or verbphrase. Some examples:
  • She sang loudly (loudly modifies the verb sangindicating the manner of singing)
  • We left it here (here modifies the verb phrase left itindicating place)
  • worked yesterday (yesterday modifies the verb workedindicating time)
  • You often make mistakes (often modifies the verb phrase make mistakesindicating frequency)
  • He undoubtedly did it (undoubtedly modifies the verb phrase did it, indicating certainty)
Adverbs can also be used as modifiers of adjectivesand of other adverbs, often toindicate degree. Examples:
  • You are quite right (the adverb quite modifies the adjective right)
  • She sang very loudly (the adverb very modifies another adverb – loudly)
They can also modify noun phrasesprepositional phrases,[1] or whole clauses orsentences, as in the following examples:
  • bought only the fruit (only modifies the noun phrase the fruit)
  • She drove us almost to the station (almost modifies the prepositional phrase to thestation)
  • Certainly we need to act (certainly modifies the sentence as a whole)
Adverbs are thus seen to perform a wide range of modifying functions. The major exception  is the function of modifier of nounswhich is performed instead by adjectives (compare she sang loudly with her loud singing disturbed mehere the verb sang is modified by the adverb loudlywhereas the noun singing is modified by theadjective loud). However, as seen above, adverbs may modify noun phrasesand sothe two functions may sometimes be superficially very similar:
  • Even camels need to drink
  • Even numbers are divisible by two
The word even in the first sentence is an adverb, since it is an "external" modifier, modifyingcamels as a noun phrase (compare even these camels ...), whereas theword even in the second sentence is an adjective, since it is an "internal" modifier,modifying numbers as a noun (compare these even numbers ...). It is nonethelesspossible for certain adverbs to modify a noun; in English the adverb follows the noun insuch cases,[1] as in:
  • The people here are friendly
  • The show features dances galore
  • There is a shortage internationally of protein for animal feeds
Adverbs can sometimes be used as predicative expressions; in English this applies especially to adverbs of location:
  • Your seat is there.
When the function of an adverb is performed by an expression consisting of more than one word, it is called an adverbial phrase or adverbial clause, or simply an adverbial.

Formation and comparison

In Englishadverbs of manner (answering the question how?are often formed by adding -ly to adjectives. Other languagesoften have similar methods for deriving adverbs from adjectives (Frenchfor example, uses the suffix ment), or else use the same form for both adjectives and adverbs. Many other adverbs, however, are not related to adjectives in this way; they may be derived from other words or phrases, or may be single morphemesExamples of  such adverbs in English include here,there, together, yesterday, aboard, very, almostetc.
Where the meaning permits, adverbs may undergo comparisontaking comparative and superlative forms. In English this isusually done by adding more and most before the adverb (more slowly, most slowly), although there are a few adverbs that take inflected forms, such as wellfor which better and best are used.
For more information about the formation and use of adverbs in English, see English grammar § AdverbsFor otherlanguages, see § In specific languages  below, and the articles on individual languages and their grammars.

Adverbs as a "catch-all" category

Adverbs are considered a part of speech in traditional English grammar, and are still included as a part of speech in grammar taught in schools and used in dictionaries. However, modern grammarians recognize that  words traditionally grouped togetheras adverbs serve a number of different functions. Some describe adverbs a "catch-all" category that includes all words that donot belong to one of the other parts of speech.[2]
logical approach to dividing words into classes relies on recognizing which words can be   used in a certain context. Forexample, the only type of word that can be inserted in the following template to form a grammatical sentence is a noun:
The _____ is red. (For example, "The hat is red".)
When this approach is taken, it is seen that adverbs fall into a number of different categoriesFor example, some adverbs canbe used to modify an entire sentence, whereas others cannot.Even when a sentential adverb has other functions, themeaning is often not the same. For example, in the sentences She gave birth naturally and Naturally, she gave birththe word  naturally has different meanings: in the first sentence, as a verb-modifying adverb, it means "in a natural manner", while in thesecond sentence, as a sentential adverb, it means something like "of course".
Words like very afford another example. We can say Perry is very fastbut not Perry very won the raceThese words canmodify adjectives but not verbs. On the other hand, there are words like here and there that cannot modify adjectives. We cansay The sock looks good there but not It is a there beautiful sockThe fact that many adverbs can be used in more than  one ofthese functions can confuse the issue, and it may seem like splitting hairs to say that a single adverb is really two or morewords that serve different functions. However, this distinction can be useful, especially when considering adverbs like naturally that have different meanings in their different functions. Rodney Huddleston distinguishes between a word and alexicogrammatical-word.[3]
Grammarians find difficulty categorizing negating words, such as the English notAlthough traditionally listed as an adverb,this word does not behave grammatically like any other, and it probably should be placed in a class of its own.[4][5]

In specific languages

  • In Dutch adverbs have the basic form of their corresponding adjectives and are not inflected (though they sometimes canbe compared).
  • In German the term adverb is differently defined than in the English language. German adverbs form a group of noninflectable words (though a few they can be compared).  An English adverbwhich is derived from an adjective, is arranged in German under the adjectives with adverbial use in the sentence. The others are also called adverbs in the  German language.
  • In Scandinavian languages, adverbs are typically derived from adjectives by adding the   suffix '-t', which makes it identical to the adjective's neuter form. Scandinavian adjectives, like  English ones, are inflected in terms of comparison by adding '-ere'/'-are' (comparative) or '-est'/'-ast' (superlative). In inflected forms of adjectives, the '-t' is absent. Periphrastic comparison is also possible.
  • In Romance languagesmany adverbs are formed from adjectives (often the feminine form) by adding '-mente'(PortugueseSpanishGalician, Italian) or '-ment' (FrenchCatalan(from Latin mens, mentismind, intelligence, or suffix -mentumresult or way of action). Other adverbs are single forms which are invariable.
  • In Romanianalmost all adverbs are simply the masculine singular form of the corresponding adjective, one not able exception being bine ("well") / bun ("good"). However, there are some Romanian adverbs built from certain masculinesingular nouns using the suffix "-ește"such as the following ones: băieț-ește (boyishly), tiner-ește (youthfully), bărbăt-ește(manly), frăț-ește (brotherly), etc.
  • Interlingua also forms adverbs by adding '-mente' to the adjective. If an adjective ends in cthe adverbial ending is '-amente'. A few short, invariable adverbs, such as ben"well", and mal"badly", are available and widely used.
  • In Esperantoadverbs are not formed from adjectives but are made by adding '-e' directly to the word root. Thus, from bon are derived bone"well", and bona"good".   See also: special Esperanto adverbs.
  • In Hungarian adverbs are formed from adjectives of any degree through the suffixes -ul/ül and -an/en depending on theadjective: szép (beautiful) → szépen (beautifully) or the comparative szebb (more beautiful) → szebben (more beautifully)
  • Modern Standard Arabic forms adverbs by adding the indefinite accusative ending '-an' to the root: kathiir-"many",becomes kathiiran "much". However, Arabic often avoids adverbs by using a cognate accusative followed by an adjective.
  • Austronesian languages generally form comparative adverbs by repeating the root (as in WikiWikilike the plural noun.
  • Japanese forms adverbs from verbal adjectives by adding /ku/ (く) to the stem (haya- "rapid" hayai "quick/early",hayakatta "was quick", hayaku "quickly") and from nominal adjectives by placing /ni/ (に) after the adjective instead of thecopula /na/ (な) or /no/ (の) (rippa "splendid", rippa ni "splendidly"). The derivations are quite productive, but from a fewadjectives, adverbs may not be derived.
  • In the Celtic languages, an adverbial form is often made by preceding the adjective with a preposition: go in Irish or gu in Scottish Gaelicmeaning 'until'. In Cornishyn is used, meaning 'in'.
  • In Modern Greek, an adverb is most commonly made by adding the endings <-α> and/or <ως> to the root of an adjective.Often, the adverbs formed from a common root using each of these endings have slightly different meanings. So, <τέλειος>(<téleios>, meaning "perfect" and "complete") yields <τέλεια> (<téleia>, "perfectly") and <τελείως> (<teleíos>,"completely"). Not all adjectives can be transformed into adverbs by using both endings. <Γρήγορος> (<grígoros>, "rapid")becomes <γρήγορα> (<grígora>, "rapidly"), but not normally *<γρηγόρως> (*<grigóros>). When the <-ως> ending is usedto transform an adjective whose tonal accent is on the third syllable from the end, such as <επίσημος> (<epísimos>,"official"), the corresponding adjective is accented on the second syllable from the end; compare <επίσημα> (<epísima>)and <επισήμως> (<episímos>), which both mean "officially". There are also other endings with particular and restricted useas <-ί>, <-εί>, <-ιστί>, etc. For example, <ατιμωρητί> (<atimorití>, "with impunity") and <ασυζητητί> (<asyzitití>,"indisputably"); <αυτολεξεί> (<autolexeí> "word for word") and <αυτοστιγμεί> (<autostigmeí>, "in no time"); <αγγλιστί>[<anglistí> "in English (language)"] and <παπαγαλιστί> (<papagalistí>, "by rote"); etc.
  • In Latvian, an adverb is formed from an adjective by changing the masculine or feminine adjective endings -s and -a to -i."Labs", meaning "good", becomes "labi" for "well". Latvian adverbs have a particular use in expressions meaning "tospeak" or "to understand" a language. Rather than use the noun meaning "Latvian/English/Russian", the adverb formedform these words is used. "Es runāju latviski/angliski/krieviski" means "I speak Latvian/English/Russian" or, literally, "Ispeak Latvianly/Englishly/Russianly". If a noun is required, the expression used means literally "language of theLatvians/English/Russians", "latviešu/angļu/krievu valoda".
  • In Russianand analogously in Ukrainian and some other Slavic languagesmost adverbs are formed by removing theadjectival suffices "-ий" "-а" or "-е" from an adjective, and replacing them with the adverbial "-о". For example, "швидкий","гарна", and "смачне" (fast, nice, tasty) become "швидко", "гарно", and "смачно" (quickly, nicely, tastefully), similarly,"быстрый", "хороший"   and "прекрасный" (quick, good, wonderful) become "быстро", "хорошо", "прекрасно" (quickly,well, wonderfully). Another wide group of adverbs are formed by gluing preposition to following oblique case form (nowoften dialectical or deprecated): з from+рідка the rare→зрідка rarely, на onto+долину bottom→надолину downwards. Aswell, note that adverbs are mostly placed before the verbs they modify: "Добрий син гарно співає." (A good son sings nicely/well). There is no specific word order in East Slavic languages.
  • In Koreanadverbs are commonly formed by replacing the -다 ending of the dictionary form of a descriptive verb with 게.So, 쉽다 (easy) becomes 쉽게 (easily). They are also formed by replacing the 하다 of some compound verbs with 히, e.g.안녕하다 (peaceful) > 안녕히 (peacefully).
  • In Turkishthe same word usually serves as adjective and adverb: iyi bir kız ("a good girl"), iyi anlamak ("to understandwell).
  • In Chineseadverbs end in the word "地(的)", of which the English equivalent is "-ly".
  • In Persianmany adjectives and adverbs have the same form such as "خوب", "سریع", "تند" so there is no obvious way torecognise them out of context. The only exceptions are Arabic adverbs with a "اً" suffix such as "ظاهراً" and "واقعاً".

See also

References

  1. a b c Rodney D. Huddleston, Geoffrey K. Pullum, Student's Introduction to English GrammarCUP 2005, p. 122ff.
  2. ^ For example: Thomas Edward Payne, Describing Morphosyntax: A Guide for Field LinguistsCUP 1997, p. 69.
  3. ^ Huddleston, Rodney (1988). English Grammar: An OutlineCambridge: Cambridge University Pressp. 7. ISBN0-521-32311-8. doi:10.2277/0521311527.
  4. ^ Cinque, Guglielmo. 1999. Adverbs and functional heads—a cross linguistic perspectiveOxford: Oxford UniversityPress.
  5. ^ Haegeman, Liliane. 1995. The syntax of negationCambridge: Cambridge University Press.
Adverbs is a 2006 novel by DanielHandler. It is formatted as acollection of seventeen interconnected narratives from the points of viewof different people in various sorts of love. Each of the titles is an adverbsuggesting what sort of love the people are dealing with. Some people are"wrongly" in love, others are "briefly" in love, and so on. The book focuseson the ways that people fall in love, instead of focusing on whom they arein love with.

Structure

Adverbs is billed as a novel, but is commonly described by critics andjournalists as a collection of short stories. Certainly it breaks some of thetraditional conventions of the novel genre. The narrative is driven by half-truths and intentionally misleading statements. The point of view shiftsfrom story to story, characters reappear in unlikely settings, multiplecharacters have the same name, and Handler himself frequently makesan appearance, not in the role of the narrator, but apparently as the authorhimself.
While the narratives interlock, they are not sequential; and not allcharacters who share the same name are in fact the same character -even though they may also share certain similar aspects of personality orphysical features. The narrator admits as much: "At the end of the novel,it's Joe who's in the taxi, falling in love with Andrea, although it might notbe Andrea, or in any case it might not be the same Andrea, as Andrea is avery common name." Handler reuses several names for major charactersfrom earlier works, primarily Watch Your Mouthincluding Joe, Steven,and Allison. However, none of the re-used names appear to be the samecharacters from Handler's earlier work.

Plot summary

In "Immediately," a man leaves his girlfriend (Andrea) and falls in love withhis homophobic cabdriver.
In "Obviously," a teenager (Joe) working at a multiplex takes tickets forKickass: The Movie while pining for the teenage girl (Lila) working the shiftwith him. She has a boyfriend (Keith). Joe mentions a friend, Garth, whotravels to San Francisco to meet with his girlfriend, Kate. This Kate is KateGordon, one of Flannery's friends in The Basic Eightwho is mentionedhaving a brief relationship with a guy named Garth in that novel.
In "Arguably," a British writer (Helena), who is married to a man (David) whose ex is called 'Andrea', needs money.
In "Particularly," Helena works for Andrea, whom she is jealous of.
In "Briefly," a teenager's crush on his sister's boyfriend (Keith) haunts him throughout life.
In "Soundly", a woman (Allison) -- who has an ex named 'Adam' -- spends an evening out with her best friend (Lila), who'sdying of a rare disease, and they both focus on what their friendship means, particularly compared to their relationships withmen. They reminisce about their friend 'Andrea' and an encounter with a boy named 'Joe'. "Allison" and "Lila" both crop upagain as character names repeatedly throughout the book. Handler is sometimes clear about whether he's speaking about thesame people, and sometimes not. As in most of the chapters, Handler here provides one possible definition of love: "[t]his islove, to sit with someone you've known forever in a place you've been meaning to go, and watching as their life happens tothem until you stand up and it's time to go. You don't care about yours. Why should it change, the love you feel, no matter howdeath goes?". After a conversation with a woman named Gladys, who is able to make items appear out of thin air, Lila gets acall to come to the hospital for a transplantbut there is a problem with the ferry; some kind of disaster has occurred whichmeans they cannot cross to the hospital. The guy working at the booth is called 'Tomas'.
In "Frigidly," a pair of detectives comes looking for the Snow Queen (Gladys) in a diner where Andrea is drinking at thecounter. A boy (Mike), who had been a student of Helena, is waiting.
"Collectively" is about a man who has a series of random people, including a mail carrier and his son (Mike), coming to hishouse to declare how much they love him. "Isn't love a sharing?", asks the narrator, trying to explain the postman's (andeveryone else's) strange longing for the house owner. The story concludes with the man sharing accepting the affection of hisguests by sharing a smoothie with them.
In "Symbolically," an aspiring writer (Tomas) hooks up with a man (Adam) who has come to film a potential catastrophe. Thenext day, the man returns with his girlfriend (Eddie).
In "Clearly," a young couple (Adam and Eddie) sneaks away into the woods for some risqué outdoor sex. After they haveundressed, an apologetic hiker (Tomas) interrupts them with news of an injured friend (Steven). The couple attend to thehiker's needs, leaving their own hanging.
The female character (Eddie) in "Naturally" dates a man who turns out to be a ghost. When she discovers this, she ends theirunion. Her ex is called 'Joe'.
"Wrongly" features a graduate student (Allison) inexplicably drawn to a colleague (Steven) who's already treated her badly.
In "Truly," Daniel Handler explains the game Adverbs: "Someone is It and leaves the room and everyone else decides on anadverb. It returns and forces people to act out things in the manner of the word, which is another name for the game. Peopleargue violently, or make coffee quicklyand there's always a time when the alcohol takes over and people suggest hornily andwe all must watch as It makes two people writhe on the floor, supposedly dancing or eating or driving a car, until finally Itguesses the adverb everyone's thinking of. It's a charade, although it's not much like Charades. You play until you get bored."Handler's explanation of Adverbs leads to a discussion of the identity of characters across chapters: "Nobody keeps score,because there's no sense in keeping track of what everyone is doing. You might as well trace birds through a book, or follow atotal stranger you spot outside the window of your cab, or follow the cocktails spilling themselves from the pages of vintagecocktail encyclopedias to leave stains through this book, or follow the pop songs that stick in people's heads or follow thepeople themselves, although you're likely to confuse them, as so many people in this book have the same names. You can'tfollow all the Joes, or all the Davids and Andreas. You can't follow Adam or Allison or Keith, up to Seattle or down to SanFrancisco or across—three thousand miles, as the bird flies—to New York City, and anyway they don't matter."
In "Not Particularly," Helena awaits the return of her husband, David. She thinks he's cheating on her, because he's left hispassport behind, but she doesn't realize that (at that time) he doesn't need a passport to travel to Canada. Helena meets Joeand gets a letter addressed to Andrea.
In "Often," Allison is married to a comic writer and goes on a cruise for comic writers. She meets Keith.
In "Barely," Sam moves out after her roommate (Andrea) gets involved with Steven. The boy across the street is Mike.
Finally, in "Judgmentally," Joe avoids jury duty and meets Andrea, who is driving a cab.